کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

يکشنبه 7 اسفند 1401
11:54
قاسم ملایی

یکی از بیماری‌های استخوانی که بسیار شایع بوده و افراد زیادی را درگیر کرده است، دیسک کمر است. حتما شما هم تا به حال نام این بیماری را شنیدید و حتی شاید با آن درگیر باشید. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب در رابطه با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد، صحبت کنیم.

اگر شما هم با این بیماری درگیر هستید، با ما همراه باشید تا بتوانید از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کنید.

دیسک کمر چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است خیلی مختصر و خلاصه با این بیماری آشنا شوید. ستون فقرات انسان از تعدادی مهره ساخته شده که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته و باعث می‌شوند بتوانید مستقیم ایستاده و بدون مشکل راه بروید.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که به دلیل جنس سختی که دارند، باعث سایش همدیگر شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل دیسک‌هایی به شکل بیضی میان مهره‌های کمر قرار می‌گیرد تا باعث حرکت روان این استخوان‌ها روی هم شود.

این دیسک‌ها از جنس غضروف بوده و به صورت ضربه گیر بین مهره‌ها عمل می‌نمایند. حالا اگر هر اتفاقی برای این دستک‌ها بیوفتد، بیماری پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر به وجود می‌آید. این بیماری به اشتباه به نام دیسک کمر معروف است.

روش‌های درمانی مختلفی برای دیسک کمر وجود دارد که پزشک با توجه به پیشرفت مشکل بیمار، یکی یا چند مورد از آن‌ها را تجویز می‌کند. باید این را بدانید که فیزیوتراپی کمر یکی از بهترین روش‌های درمانی این مشکل است که بیمار نمی‌تواند از آن دوری کند.

معرفی فعالیت‌هایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

به صورت کلی انجام هر کار سنگینی می‌تواند به دیسک کمر ضرر وارد کند. کسی که این مشکل را دارد به هیچ وجه نباید وسایل سنگین را بلند کند. طبیعتا مهره‌های کمر در این بیماری در شرایط خوبی قرار نداشته و بلند کردن هر وسیله سنگینی می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

این را باید بدانید که حتی اگر دیسک خود را عمل کردید، باز هم باید از بلند کردن وسایل سنگین جدا خودداری کنید. عمل جراحی دیسک به صورتی نیست که شما را به صورت کامل به حالت قبل از این مشکل برگرداند. شما همچنان آثاری از این بیمار را به همراه خواهید داشت و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث شدت گرفتن این آثار و حتی بازگشت بیماری شود.

اینکه شما می‌توانید تا چه میزان وزنی را بلند کنید، به شدت بیرون زدگی دیسک مربوط بوده و برای اینکه بخواهید اطلاعات دقیقی در این رابطه داشته باشید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید حتی بلند کردن وسیله یک کیلوگرمی برای شما مضر باشد.

ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید بعد از بیرون زدگی دیسک کمر، محدود خواهد شد. نباید هیچ تمرینی که به کمر شما کوچک‌‎ترین فشاری وارد کند را انجام دهید. برای مثال محدودیت خیلی زیادی در تمرینات بدن سازی خواهید داشت.

حرکات ایروبیک، تنیس، بیسبال، بسکتبال، فوتبال، پریدن و دویدن از ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگینی هستند که نباید به هیچ وجه انجام دهید. می‌توانید به جای این ورزش‌ها به سمت شنا بروید. راه رفتن در آب برای شما خیلی مفید خواهد بود. این کار به بهبود درد کمر کمک زیادی خواهد کرد.

بسیاری از تمارین فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر در استخر انجام شده و برای آن از دستگاه فیزیوتراپی مخصوص استفاده می‌شود. به صورت کلی قیمت دستگاه فیزیوتراپی که بتوان از آن در استخر استفاده کرد، بیشتر از سایر مدل‌ها می‌باشد.

ایا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

این سوالی است که برای خیلی از بیماران به وجود می‌آید. کسی که به دیسک کمر مبتلا است نمی‌تواند به صورت طولانی مدت بنشیند. این موضوع باعث می‌شود تا ستون فقرات خسته شده و خیلی زود درد بگیرند.

این به معنای عدم نشستن به صورت کلی نیست. یعنی بیماران دارای بیرون زدگی دیسک می‌توانند بنشینند ولی نباید طولانی مدت این کار را انجام دهند. اگر شغلی دارید که نیاز به نشستن طولانی مدت خواهید داشت، استفاده از میز ایستاده می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟

اگر میز ایستاده برای شما جوابگو نبوده و حتما نیاز به نشستن داشتید، باید روش درست آن را بدانید. ستون فقرات خود را بسیار محکم به پشتی صندلی تکیه داده و صاف بنشینید.

در تمامی مدتی که نشستید نباید خیلی حرکت کنید. یعنی دائما بدن خود را حرکت نداده و اصطلاحا دست و پا نزنید. این کار می‌تواند باعث کشیدگی رباط‌های ستون فقرات و بیشتر شدن درد کمر شما شود.

طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند

افراد مبتلا به دیسک کمر در صورتی که با حالتی نامناسب بخوابند، قطعا درد بیشتری را احساس می‌کنند. باید در خواب به صورتی قرار بگیرید که ستون فقرات کاملا در حالت خنثی باشد.

برای اینکه کمترین فشار ممکن به کمر شما در خواب وارد شود، باید به پشت دراز بکشید تا ستون فقرات در حالت آرامش باشد. برای ایجاد تعادل نیز می‌توانید یک بالشت را زیر زانوهای خود قرار دهید. این بهترین روش خوابیدن برای کسانی است که بیرون زدگی دیسک کمر دارند.

آیا بالا رفتن از پله برای دیسک کمر ضرر دارد؟

در رابطه با ضرر بالا رفتن از پله برای دیسک کمر، معمولا پزشکان آن را برای بعد از عمل ممنوع می‌کنند. بعد از اینکه عمل دیسک کمر انجام شود، به 4 هفته زمان نیاز است تا بخیه‌ها بهبود یافته و ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم به شکل اولیه خود برگردند.

به همین دلیل استراحت مطلق برای بیمار تجویز می‌شود. بالا رفتن از پله در این مدت برای بیمار مطلقا ممنوع است. یعنی حتی ممکن است یک پله بالا رفتن، باعث آسیب بیشتر به کمر بیمار شود.

بهتر است در این مدت به صورت کامل در خانه مانده و استراحت کنید ولی اگر لازم بود از خانه بیرون بروید، حتما از آسانسور و بالابر برای بالا رفتن از پله استفاده کنید.

منبع


[ بازدید : 32 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]