جاذبه های تاریخی کیش ؛ 6 مکان تاریخی که حتما باید ببینید

چهارشنبه 25 آبان 1401
11:53
قاسم ملایی
جاذبه های تاریخی کیش ؛ 6 مکان تاریخی که حتما باید ببینید

شهر زیرزمینی کاریز یکی از مکان‌های تاریخی کیش است که در این جزیره قرار دارد. این مکان تاریخی تلفیقی از طبیعت و هنر است و به همین دلیل بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی به خود جذب کرده است.

این شهر زیرزمینی که از جاذبه‌های تاریخی کیش است، حدود 16 متر عمق دارد. هنگامی‌که وارد این شهر شوید هوای خنک و مطبوع آن توجه شمارا به خود جلب می‌کند.

قدمت این شهر 2500 سال است و ساختاری مرجانی دارد. سقف این شهر نیز مرجانی است که در این مرجان‌ها فسیل‌های زیادی به چشم می‌خورد.

از دیگر ویژگی‌های این شهر زیرزمینی می‌توان به وجود جریان آب شیرین در آن اشاره کرد. سنگواره‌هایی در این مکان وجود دارد که قدمت آن‌ها به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد.

این سنگواره‌ها که درون سقف شهر زیرزمینی قرار دارند، در زمان‌های قدیم همراه با مرجان‌ها و فسیل‌ها بستر آب دریا را تشکیل می‌دادند و قطر آن‌ها به 7 متر نیز می‌رسید.

کاریز یکی از جاذبه‌های تاریخی کیش است که در آن دو رشته وجود دارد. این دو رشته از باغو و منطقه صفین سرچشمه می‌گیرند. در مسیر آب کاریز 74 چاه به چشم می‌خورد که وجود این چاه‌ها نشان‌دهنده جریان داشتن و ساکن بودن آب است.

هزینه بازدید و آدرس شهر کاریز

در صورت بازدید از این شهر زیرزمینی باید مبلغ 20 هزار تومان پرداخت کنید. همچنین ساعت‌های بازدید از این اثر تاریخی هرروز از ساعت 9 صبح تا 10 شب است.

اگر به عنوان مسافران تور کیش از تهران می‌خواهید از شهر زیرزمینی کاریز بازدید کنید که از آثار باستانی کیش است، باید از مسیر بلوار میر مهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور به این شهر بروید.

شهر حریره کیش یکی از جاذبه‌های تاریخی کیش

شهر حریره کیش

شهر حریره یکی از جاذبه‌های تاریخی کیش است که قدمتی 800 ساله دارد. معماری این شهر 120 هکتاری بسیار خاص و زیبا است. شهر حریره بعد از خراب شدن بندر سیراف توسط بازرگانان ساخته شد.

این شهر در شمال جزیره کیش و روی صخره‌هایی قرار دارد که ارتفاع آن‌ها بیش از 10 متر است. شهر حریره باگذشت زمان دچار خسارت‌هایی شد و به همین دلیل تنها دیوارها، بخش‌های کارگاهی، اعیانی و حمام‌ها به چشم می‌خورند که به‌تازگی کشف‌شده‌اند.

با توجه به تحقیقات انجام‌شده و همچنین آثار کشف‌شده در این شهر تاریخی، دانشمندان حدس می‌زنند که شهر حریره اواخر دوران ساسانیان و اوایل ورود اسلام به ایران، ساخته‌شده است.

در این شهر خانه‌ای به چشم می‌خورد که وسعت و شباهت زیادی به خانه‌های سنتی دارد که در کاشان و یزد هستند. متراژ و نمای خانه نشان می‌دهد که مالک آن فردی ثروتمند بوده است. به همین دلیل به این خانه‌، خانه‌ اعیانی می‌گویند.

تعدادی از کاشی‌های کشف‌شده در این بنای تاریخی با کاشی‌های تخت سلیمان و سلطانیه مشترک هستند.

در شهر حریره که از جاذبه‌های تاریخی کیش است، حمامی وجود دارد. این حمام 500 متری در نزدیکی خانه اعیانی است و به همین علت اهالی آن منطقه تصور می‌کنند که این حمام توسط اهالی خانه اعیانی مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

آدرس و ورودی شهر حریره کیش

همان‌طور که گفتیم شهر حریره که از آثار تاریخی کیش است، در شمال این جزیره قرار دارد. برای رسیدن به این شهر کافی است تا وارد بلوار میر مهنا شوید و بعدازآن از بلوار المپیک و مجموعه ورزشی المپیک عبور کنید. بعد از عبور از مجموعه ورزشی المپیک ویرانه‌های شهر حریره را خواهید دید.

بازدید از شهر حریره رایگان است و مسافران می‌توانند هرروز حتی روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 10 شب به این محل که یکی متفاوت‌ترین جاذبه‌های تاریخی کیش است، سفر کنند.

خانه بومیان کیش

خانه بومیان یکی از مکان‌های تاریخی کیش است که در قدیمی‌ترین محله این جزیره قرار دارد. مساحت خانه بومیان 1200 متر است و قدمت آن چیزی حدود 200 سال تخمین زده می‌شود.

سبک معماری این خانه کاملاً بومی است، به‌طوری‌که این بنا دو حیاط خانوادگی و مجلسی و همچنین 15 اتاق دارد. درواقع می‌توان گفت خانه بومیان نمادی از مهمان‌نوازی و اصالت مردمان جزیره کیش است.

صاحب این خان مرحوم حاج عبدالله بن شاهین بود. ایشان یکی از چهره‌های محبوب و سرشناس جزیره کیش به‌حساب می‌آمدند. حاج عبدالله بن شاهین مالک یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی جزیره و همچنین تاجر مروارید نیز بودند.

خانه بومیان که از جاذبه‌های تاریخی کیش به شمار می‌آید، برای مردم جزیره و به‌ویژه ساکنان بومی جایگاه و منزلت بالایی دارد. زیرا درگذشته این خانه محل تدریس و یادگیری قرآن بوده است.

هر یک از این 15 اتاق این خانه کاربردهایی داشتند. به‌عنوان‌مثال از اتاق زمستانی در فصل زمستان، از اتاق مهمانی برای پذیرایی از مهمان‌ها، از مکتب‌خانه برای تدریس قرآن و مسائل مشابه استفاده می‌کردند.

از دیگر اتاق‌های این خانه می‌توان به اتاق حجله، اتاق تابستانی، اتاق‌خواب، اتاق مخصوص زنان، انبار نگهداری از مواد غذایی، آشپزخانه، انبار خرما و محل شیره‌کشی آن اشاره کرد.

چندول

چندول درواقع اتاقی مخصوص بوده که برای انبار و نگهداری از خرما مورداستفاده قرار می‌گرفته است. افراد در این اتاق از خرما شیره آن را استخراج می‌کردند. معمولاً اتاق چندول در قسمتی از حیاط ساخته می‌شد که از وزش باد و گردوغبار در امان بماند.

مصیف

مصیف یا اتاق تابستانی، اتاقی است که در فصل‌های گرم، به‌ویژه تابستان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این اتاق تابستانی بادگیرهایی وجود دارند که هوای اتاق را خنک می‌کنند. بادگیرهای اتاق تابستانه فقط در فصل تابستان باز هستند و در زمستان پوشانده می‌شوند.

بیت القهوه

بیت القهوه اتاقی است که در آن پذیرای ویژه‌ای از بانوان می‌شود. دلیل نام‌گذاری این اتاق به بیت القهوه این است که میزبان در این اتاق برای تمامی مهمانان خود قهوه و چای دم می‌گذارد.

بیت العود

بیت العود یا اتاق‌خواب، اتاق صاحب‌خانه و همسر او بوده است. روی دیوارهای این اتاق آینه‌کاری‌‌هایی وجود دارد. همچنین ظروف زینتی زیبایی نیز در این اتاق قرارگرفته است. ازجمله وسایل موجود در این اتاق می‌توان به تخت دونفره، تلویزیون و رادیو اشاره کرد.

بیت الافروخ

مکتب‌خانه یا بیت الافروخ نیز اتاقی است که در آن به بومیان و اهالی خانه قرآن و درس‌های مکتب آموزش داده می‌شد.

آدرس و ورودی خانه بومیان

برای رفتن به خانه اعیانی بومیان کافی است تا به محله قدیمی سفین بروید. این خانه تاریخی هرروز از ساعت 9 صبح تا 9 شب برای بازدیدکنندگان باز است.

افرادی که قصد دارند به بازدید از این خانه تاریخی بروند که از آثار تاریخی کیش است باید مبلغ 25 هزار تومان برای هر نفر پرداخت کنند.

روستای باغو کیش

روستای باغو از دیگر جاذبه‌های تاریخی کیش است که دور از بخش‌های مدرن و شهری جزیره قرار دارد. درواقع می‌توان گفت روستای باغو زندگی ساکنان قدیمی جزیره را نشان می‌دهد.

نام این روستا از پیرزنی 100 ساله گرفته‌شده است که درزمانی که جزیره در تصرف پرتغالی‌ها قرار داشت، در این منطقه زندگی می‌کرد.

در روستای باغو آثار باستانی زیادی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به مسجدالنبی (ص) اشاره کرد. این مسجد حدود 500 سال قدمت دارد که در ورودی روستا قرارگرفته است.

مسجدالنبی دیوارهای کوتاهی دارد. این دیوارهای مینیاتوری و کوتاه به‌نحوی هستند که از محیط خارجی مسجد می‌توان فضای داخل آن را نیز دید.

این مسجد بنایی نسبتا کوچک و زیبا است. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه دارند تا با این بنای تاریخی عکس بگیرند. از دیگر ویژگی‌های مسجدالنبی می‌توان به مناره زیبایی اشاره کرد که در آن قرار دارد.

روستای باغو علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری مناسب برای گردشگرانی است که با تور کیش از اصفهان تشریف آورده‌اند، نیز دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پارک دلیران اشاره کرد. این پارک حدود 60 هکتار وسعت دارد و در آن درختان لور کهن‌سال زیادی به چشم می‌خورد.

درخت لور یکی از گونه‌های درختی کمیاب جزیره کیش است. این درخت برگ‌های بیضی‌شکلی دارد و از خانواده انجیر به‌حساب می‌آید و یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی کیش محسوب می‌شود.

آدرس و ورودی روستای باغو

برای بازدید این روستای تاریخی ابتدا باید به میدان غروب کیش بروید و بعدازآن در مسیر خیابان باغو قرار بگیرید.

درخت سبز یکی از بهترین جاذبه‌های تاریخی کیش

درخت سبز کیش

درخت سبز همان درخت لور است که در بالا نیز به آن اشاره کردیم. این درخت، کهن‌ترین درخت جزیره کیش است و قدمت آن به بیش از 500 سال می‌رسد.

درخت لور در ابتدا یک‌تنه دارد، اما وقتی تنه رشد کرد شاخه‌هایش از آن آویزان می‌شوند. این شاخه‌های آویزان شده بعد از مدتی درون زمین فرو می‌روند و خودشان تنه‌های دیگری را تشکیل می‌دهند.

فرورفتن شاخه‌های درخت در زمین ادامه می‌یابد تا یک درخت، چندین تنه درهم‌پیچیده درون زمین به وجود آورد.

درخت لور در دوره تیموری و ایلخانی و از کشورهای هند و چین به جزیره کیش وارده شده است. این درخت بیشتر در مناطق جنوبی جزیره کیش به چشم می‌خورد.

درخت لور در مجموعه تفریحی درخت سبز قرار دارد. این مجموعه تفریحی به آلاچیق، نمازخانه، رستوران و سرویس بهداشتی مجهز است تا مسافران بتوانند با خیال راحت در این مجموعه به تفریح بپردازند.

درخت سبز که یکی از جاذبه‌های تاریخی کیش به‌حساب می‌آید، به درخت انجیر معابد نیز معروف است و به عقیده بومیان درختی است که بسیار شگون دارد. درخت انجیر معابد در زمان بودا بسیار مقدس بود، زیرا در زیر آن می‌نشست و به دعا کردن می‌پرداخت.

درگذشته بسیاری از افراد به این درخت نخ‌ها و پارچه‌هایی می‌بستند و از آن طلب حاجت می‌کردند اما امروزه برای حفاظت از درخت دور آن را حصار کشیده‌اند. به همین دلیل دیگر امکان بستن چنین نخ‌ها و پارچه‌هایی به درخت وجود ندارد.

آدرس و ورودی درخت سبز

برای رفتن به مجموعه درخت سبز کافی است تا از میدان المپیک به میدان حریره کیش حرکت کنید. بعد از میدان حریره خیابانی به نام خیابان درخت سبز خواهید دید که این مجموعه در آن خیابان قرار دارد.

ساعت بازدید مشخصی برای دیدن این درخت وجود ندارد و مسافران می‌توانند در هرزمانی که تمایل دارند به بازدید از این درخت تاریخی بپردازند.

آب‌انبار سنتی کیش

جزیره کیش در منطقه‌ای کم باران قرارگرفته است. به همین دلیل مردم در زمان قدیم برای تأمین آب شیرین مصرفی خود آب‌انبارهایی می‌ساختند که در آن آب شیرین را ذخیره کنند.

آب‌انبار سنتی کیش نیز به همین منظور ساخته‌شده است تا یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های تاریخی کیش باشد. این آب‌انبار که در شمال جزیره کیش و در نزدیکی شهر حریره قرار دارد، به نام‌های آب‌انبار پنج بادگیر یا دوقلو نیز شناخته می‌شود.

معماری این بنا به‌شکلی است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. درواقع می‌توان گفت معماری این سازه نشان‌دهنده معماری ایران کهن است.

آب‌انبار سنتی که از جاذبه‌های تاریخی کیش است، پنج بادگیر و دو گنبد دارد که آب توسط این پنج بادگیر خنک می‌شود.

از طرفی روی گنبدهای آب‌انبار روزنه‌هایی است که هوای داخل آب‌انبار را تهویه می‌کنند و در خنک کردن آب نیز اثرگذار هستند.

مسافرانی که تمایل دارند از این سازه تاریخی بازدید کنند، می‌توانند با معماری سنتی ایرانی و همچنین معماری اسلامی آشنا شوند.

البته ذکر این نکته ضروری است که آب‌انبار سنتی کیش در سال 1372 روی آب‌انبار قدیمی جزیره ساخته شد. این آب‌انبار قدیمی در اثر گذر زمان تخریب‌شده بود.

آب‌انبار سنتی کیش امروزه فقط برای بازدید مسافران و آشنایی آن‌ها با نحوه کار آب‌انبار است و مصارف دیگری ندارد. زیرا مردم برای تأمین آب شیرین از دستگاه‌های تصفیه‌کننده آب استفاده می‌کنند.

آدرس و هزینه بازدید از آب‌انبار سنتی کیش

این بنا از جاذبه‌های تاریخی کیش است و در نزدیکی درخت سبز قرار دارد. برای رسیدن به آب‌انبار سنتی کیش باید ابتدا به بلوار میر مهنا بروید و سپس وارد میدان المپیک شوید. بعد از رد کردن میدان و رفتن به خیابان درخت سبز، می‌توان به‌راحتی گنبدهای آب‌انبار را مشاهده کرد.

اگر تصمیم داشتید تور کیش از مشهد را رزرو کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مکان جالب دیدن فرمایید چون دیدن جاذبه های تاریخی میتواند به شما اطلاعاتی درباره گذشته به شما بدهد.

هزینه بازدید از آب‌انبار سنتی کیش برای عموم رایگان است. بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 10 شب به‌صورت یکسره از این مکان دیدن کنند.

https://hamsafarha.com/mag/kish/historical-attraction-kish/


[ بازدید : 26 ] [ امتیاز : 5 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]