آموزش گام‌به‌گام استفاده از سرویس Google indexing API

دوشنبه 9 آبان 1401
12:01
قاسم ملایی

Google indexing API یک ابزار کاربردی برای وبمستران و مدیران سایت است که استفاده از آن در تکمیل و پیشبرد بهتر پروژه‌های سئو بسیار رایج می‌باشد. با استفاده از این ابزار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که گوگل تمامی صفحات وبسایت را در اسرع وقت ایندکس کرده و ربات‌های خزنده آن امکان تشخیص و کراول کردن همه صفحات را خواهند داشت. در این مطلب قصد داریم تا نحوه استفاده و اتصال این سرویس به سایت را باهم بررسی کنیم و به‌صورت خلاصه‌وار یک آموزش Google indexing API را دراختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

Google indexing API چیست؟

Google indexing API یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که به‌کمک آن امکان ایندکس کردن صفحات یک وبسایت در اسرع وقت فراهم می‌شود. مساله ایندکس نشدن صفحات سایت یکی از مشکلاتی است که همواره موجب نگرانی و استرس مدیران وبسایت می‌شود. از این جهت این مدیران برای رفع این مشکل از ابزارهایی نظیر نقشه‌های سایت بهره می‌برند.

آموزش گوگل ایندکس api

اما API گوگل در این مورد از نقشه سایت نیز بهتر عمل کرده و زیرساختی را فراهم می‌کند تا هرگونه تغییرات در صفحات یک وبسایت را در کوتاهترین زمان ممکن تشخیص داده و این صفحات را سریعا ایندکس نماید. البته برای فعالسازی این سرویس گوگل باید آیپی سیستم خود را با استفاده از ابزار تغییر آیپی عوض کنید تا دسترسی شما به صفحه ثبت API امکان‌پذیر شود.

فعال‌سازی Google indexing API

برای شروع فعالسازی سرویس Google indexing API و ساختن یک پروژه جدید درابتدا باید به آدرس Console.Cloud.google.com وارد شده و بر روی عبارت Create Project کلیک کنید. در صفحه جدید باید یک نام برای پروژه خود انتخاب کرده و بدون ایجاد هرگونه تغییر در تنظیمات، گزینه Create را فشار دهید. در صفحه بعدی نیز ابتدا کلید Next و سپس کلید Enable را فشار دهید.

در مرحله بعدی باید به صفحه Service Accounts وارد شوید و از آخرین پروژه‌هایی که در این صفحه به نمایش درآمده است، پروژه جدید خود را که در مرحله قبلی ساختیم انتخاب کنید. سپس در قدم بعدی از منوی بالای صفحه گزینه سه نقطه را انتخاب کرده و از زیرمنوی آن گزینه +Create service account را کلیک کنید. حالا وقت آن است که اکانت جدید خود را بسازیم.

در این مرحله یک نام برای اکانت خود انتخاب خواهید کرد و گوگل به‌طور خودکار گزینه آیدی اکانت را برای شما انتخاب می‌کند. سپس گزینه Create and Continue را فشار دهید تا به صفحه بعدی برویم.

درصفحه جدید باید سطح دسترسی این اکانت را مشخص کنیم. از منوی کشویی مربوطه گزینه Owner را انتخاب کرده و Continue را کلیک کنید. صفحه بعدی نیز نیاز به تغییر یا واردکردن اطلاعات خاصی نخواهد داشت و تنها با کلیک بر گزینه Done این مرحله نیز به پایان می‌رسد.

در ادامه ایجاد اکانت API گوگل به یک صفحه جدید منتقل خواهید شد. در این مرحله سرویس اکانتی که در مرحله قبلی ایجاد کرده‌ایم برای ما به نمایش در می‌آید. در اینجا ابتدا باید ایمیلی که برایتان ایجاد شده را در یکجا ذخیره کنید. چرا که در مراحل بعدی به این آدرس ایمیل احتیاج پیدا خواهیم کرد. سپس از قسمت راست صفحه و در زیر تب Action گزینه سه نقطه را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. از زیرمنوی بازشده نیز بر روی گزینه Manage Keys کلیک کنید.

در صفحه جدید از قسمت پایینی صفحه بر روی Add key کلیک کرده و سپس گزینه Create new key را انتخاب نمایید. فرمت انتخابی شما برای این کلید جدید باید گزینه اول یعنی JSON باشد که توسط خود گوگل نیز پیشنهاد شده است. با زدن دوباره دکمه Create یک Key خصوصی برای شما ساخته می‌شود و در کامپیوتر شما ذخیره خواهد شد. این فایل نیز در مراحل بعدی مورد نیاز ما خواهد بود.

اتصال سرویس Google indexing API به سرچ کنسول

در این مرحله وارد پنل کاربری سرچ کنسول خود شده و از قسمت تنظیمات یا همان ستینگ، بر روی گزینه Users and permissions کلیک کنید. در صفحه جدید روی گزینه Add user کلیک کرده و در کادر مربوط به ایمیل باید همان ایمیلی را که در مراحل قبلی ذخیره کرده‌اید را در اینجا وارد کنید و سپس سطح دسترسی آن را نیز Owner قرار دهید.

indexing API

اتصال سرویس Google indexing API در وردپرس

در ادامه آموزش Google indexing API حالا باید افزونه مربوط به ایندکس سریع صفحات را در وردپرس نصب و فعال کنیم؛ البته شما می‌توانید این کار را از سازنده سایتتان بخواهید تا برایتان انجام بدهد. این افزونه با نام Instant indexing for google شناخته می‌شود و بیش از صد هزار نصب فعال دارد. پس از این مرحله در منوی پیشخوان وردپرس روی گزینه Rank Math کلیک کرده و Instant indexing را انتخاب نمایید. نهایتا در صفحه جدید از تب تنظیمات Google API می‌توانید صفحات مورد نظر خود را برای ایندکس شدن سریع انتخاب کرده و تیک آن‌ها را روشن کنید.

نحوه استفاده از Google indexing API

همانطور که توضیح دادیم سرویس Google indexing API بسیار پرکاربرد و مفید است. اما اگر برای شما هم سوال است که چطور از قابلیت این سرویس در آژانس های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود، در ادامه توضیحاتی را در این باره ذکر کرده‌ایم.

در افزونه نصب شده در مرحله قبلی وقتی روی تب کنسول کلیک کنید یک صفحه برای شما باز می‌شود که دارای یک کادر خالی و چند گزینه در پایین صفحه است. در این صفحه اگر می‌خواهید مطلب یا صفحه جدید سایت شما سریعا ایندکس شود باید آدرس آن را در کادر مربوطه وارد کرده و با انتخاب اولین گزینه یا Publish/Update URL کلید آبی را فشار دهید.

هم‌چنین اگر قصد دارید تا صفحات حذف شده سایت خود را به گوگل اطلاع دهید نیز می‌توانید از طریق همین صفحه آدرس صفحه مربوطه را وارد کرده و اینبار گزینه Remove URL را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

سرویس Google indexing API یک راهکار سریع و مطمئن برای شناساندن صفحات جدید سایت شما به ربات‌های گوگل است تا در اسرع وقت عملیات خزیدن بر این صفحات توسط این ربات‌ها انجام شود. این ابزار یکی از مطمئن‌ترین ابزار در این زمینه است و یکی از سرویس‌های ارائه‌شده توسط خود گوگل است.

از این جهت سازگاری بسیار زیادی با ربات‌های گوگل داشته و بهترین روش برای اعمال تغییرات و اطلاع‌رسانی این تغییرات به گوگل شمرده می‌شود. در پایان این مطلب لطفا نظرات خود را از بخش کامنت‌های زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع


[ بازدید : 36 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]