آیا می دانستید فرودگاه کیش یک فرودگاه بین المللی است؟

چهارشنبه 25 آبان 1401
12:07
قاسم ملایی
آیا می دانستید فرودگاه کیش یک فرودگاه بین المللی است؟

فرودگاه کیش یکی از پرترددترین و مجهزترین فرودگاهای کشور است. هواپیماها در این فرودگاه علاوه بر پرواز به 20 فرودگاه مختلف کشور، به مقاصد خارجی مانند دبی و مسقط نیز پرواز می‌کنند.


کیش یک جزیره بسیار زیبا در جنوب کشور و واقع در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس است که به دلیل موقعیت خود، برخورداری از ساحل‌های شنی سفید، آب‌وهوای معتدل در فصول سرد سال و نزدیک بودن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و داشتن مراکز خرید متعدد موردتوجه گردشگران و افرادی که با استفاده از تور کیش از تهران به جزیره می‌آیند، بسیار زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی قرار می‌گیرد.


با توجه به محل جزیره کیش و دور بودن از بسیاری از شهرهای ایران ازجمله پایتخت، در دهه پنجاه شمسی ضرورت ساخت یک فرودگاه در این جزیره احساس شد تا سفر از تمام نقاط ایران به این مقصد گردشگری راحت و در کمترین زمان ممکن انجام شود.


در این مطلب سعی داریم در مورد فرودگاه بین‌المللی کیش، تاریخچه، اطلاعات پرواز، شماره تماس و سایر جزئیات آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.


پس اگر شما نیز به این جزیره زیبا علاقه‌مند هستید و قصد دارید از فرودگاه آن اطلاعاتی به دست آورید تا پایان مطلب همراه ما باشید.


تاریخچه فرودگاه بین‌المللی کیش


شاید شما نیز مانند بسیاری از مردم هنگام سفر به کیش با این سؤال روبرو شده باشید که آیا این جزیره ساکنان بومی دارد یا تنها پر از هتل، رستوران، مراکز خرید است و ساکنان آن را افرادی تشکیل می‌دهند که در کیش کار می‌کنند؟


اما جالب است بدانید کیش تا قبل از سال 1349 یک جزیره مسکونی با ساکنان بومی در جنوب کشور بود و گردشگران به آن توجهی نداشتند.


در سال 1349 پس از بازدید یک هیئت ایرانی آمریکایی از این جزیره، برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک مقصد گردشگری در دست اجرا قرار گرفت. در همان سال کلنگ ساخت فرودگاه را موازی با سایر برنامه‌های عمرانی مانند ساخت هتل‌ها و رستوران‌ها زدند تا نهایتاً در سال 1356 این فرودگاه به‌طور رسمی افتتاح شود.


اولین پرواز هواپیمای مسافربری به فرودگاه کیش در 7 آبان سال 1356 یعنی روز افتتاح فرودگاه با حضور شخصیت‌های مهم آن دوره و توسط هواپیمای مسافربری کنکورد انجام شد.


پس‌ازآن هواپیماهای مسافربری در لاین‌های مختلف و از فرودگاه‌های بعضی از شهرهای ایران به فرودگاه کیش پرواز ورودی یا خروجی انجام می‌دادند.


از سال افتتاح این فرودگاه تا سال 1373 به دلیل مجهز نبودن آن به چراغ‌های پرواز در شب، پروازهای ورودی و خروجی به این جزیره تنها در روز انجام می‌شد.


اما در سال 1373 فرودگاه بین‌المللی کیش یک‌قدم دیگر به سمت پیشرفت خود برداشت و با مجهز شدن به چراغ‌های پرواز در شب، امکان پروازهای شبانه را برای هواپیماها فراهم کرد.


معرفی فرودگاه بین‌المللی کیش


این فرودگاه که به نام اختصاری KIH شناخته می‌شود چهار ترمینال دارد و مساحت ترمینال پروازهای داخلی 9500 مترمربع و مساحت ترمینال پروازهای خارجی 4000 مترمربع است.


به‌طورکلی تمام قسمت‌های فرودگاه ازجمله باندها، پارکینیگ، ترمینال‌ها و بخش‌های دیگر آن 9 میلیون مترمربع مساحت دارند و قسمت بزرگی از شرق جزیره کیش را در برگرفته‌اند.


فرودگاه بین‌المللی کیش همچنین دو باند پرواز با طول 3650 متر و عرض 45 متر دارد که موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند. در زمان برنامه‌ریزی برای ساخت فرودگاه و انتخاب بهترین منطقه برای احداث آن، یک منطقه بزرگ در شرق جزیره که بیشترین ارتفاع را از سطح دریا داشت برای این کار انتخاب شد.


محل احداث فرودگاه کیش 31 متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و از همین رو به عنوان مناسب‌ترین مکان برای ساخت فرودگاه انتخاب شده است.


مقاصد داخلی فرودگاه کیش


دو ترمینال از ترمینال‌های این فرودگاه به پروازهای داخلی اختصاص دارد و از 20 فرودگاه در سطح کشور پرواز ورودی دارد. این 20 فرودگاه عبارت‌اند از:


تور کیش از تهران

تور کیش از مشهد

تور کیش از اصفهان

تور کیش از شیراز

تور کیش از کرمان

تور کیش از گرگان

تور کیش از بندرعباس

تور کیش از یزد

تور کیش از اهواز

تور کیش از تبریز

تور کیش از همدان

تور کیش از کرمانشاه

تور کیش از سنندج

تور کیش از بوشهر

تور کیش از ساری

تور کیش از رشت

تور کیش از کاشان

تور کیش از عسلویه

تور کیش از ارومیه

تور کیش از جم

مقاصد خارجی فرودگاه کیش

مقاصد خارجی فرودگاه کیش


فرودگاه بین‌المللی کیش دو ترمینال از ترمینال‌های خود را به پروازهای خارجی اختصاص داده است که یکی از این ترمینال‌ها مختص پروازهای خارجی ورودی و دیگری برای پروازهای خروجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.


به‌طورکلی مقاصد خارجی در فرودگاه کیش فقط دو مقصد هستند که عبارت‌اند از:


فرودگاه مسقط در کشور عمان

فرودگاه دبی در کشور امارات

راه دسترسی به فرودگاه بین‌المللی کیش

راه دسترسی به فرودگاه بین‌المللی کیش


پیشنهاد ویژه : رزرو تور کیش با تخفیف ویژه

فرودگاه کیش با محل اقامت مسافران یعنی هتل‌ها فاصله بسیار زیادی ندارد اما از مناطق مسکونی جزیره اندکی دور است. در سطح جزیره به‌وسیله تاکسی‌های سفید یا زردرنگ می‌توان به فرودگاه رسید.


همچنین مینی‌بوس‌های خط فرودگاه دائماً در سطح شهر به سمت فرودگاه دررفت و آمد هستند که می‌توان از آن‌ها نیز استفاده کرد.


از سوی دیگر اگر از فرودگاه بخواهید به مرکز جزیره بروید، می‌توانید از تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌ها ویژه استفاده کنید. امروزه در بسیاری از موارد گردشگران قبل از ورود به جزیره محل اقامت خود را رزرو کرده‌اند که به‌محض رسیدن به فرودگاه کیش می‌توانند از خدمات ترانسفر رایگان هتل موردنظر خود استفاده کنند.


امکانات فرودگاه کیش


همان‌طور که گفته شد فرودگاه کیش یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور است و بیشترین پروازهای ورودی و خروجی را بعد از فرودگاه داخلی مهرآباد دارد به همین دلیل امکانات رفاهی متنوعی در این فرودگاه برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته‌شده است. ازجمله آن‌ها باید موارد زیر را نام ببریم.


اورژانس

در این فرودگاه و در بخش ورودی پروازهای داخلی یک اورژانس قرار دارد که به‌صورت شبانه‌روزی به مسافران خدمات ارائه می‌دهد. همچنین این واحد اورژانس به یک دستگاه آمبولانس مجهز است تا مسافران را در موارد ضروری به بیمارستان انتقال دهد.


رستوران

بسیاری از مسافرانی که از این فرودگاه عازم مقاصد مختلف هستند یا از سایر فرودگاه‌ها در فرودگاه بین‌المللی کیش فرود می‌آیند، به مکانی برای رفع خستگی، خوردن غذا یا نوشیدن مایعات نیاز دارند. به همین دلیل در ترمینال‌های خروجی این فرودگاه کافه و رستوران قرار دارد تا به مسافران مختلف سرویس ارائه دهد.


خود کیش نیز رستوران‌های بسیار زیادی دارد که در مطلب بهترین رستوران‌های کیش به آن‌ها اشاره کردیم.


بانک و خودپرداز

فرودگاه بین‌المللی کیش برای رفاه حال مسافران تور کیش از شیراز یک شعبه از بانک ملی را در ترمینال ورودی پروازهای داخلی قرار داده است تا مسافران بتوانند امور بانکی خود را در ساعات اداری در این شعبه انجام دهند.


این شعبه از بانک ملی تنها شعبه بانکی مستقر در فرودگاه کیش است اما سایر بانک‌ها در این فرودگاه دستگاه خودپرداز دارند. این بانک‌ها عبارت‌اند از:


بانک ملت

بانک تجارت

بانک صادرت

بانک سپه

بانک انصار

بانک دی

بانک شهر

بانک سامان

بانک سرمایه

پست‌بانک ایران

پارکینگ

بسیاری از کارکنان این فرودگاه با وسیله نقلیه شخصی به محل کار خود می‌آیند، همچنین برخی از مسافرانی که از کیش عازم سایر فرودگاه‌ها هستند با اتومبیل شخصی خود به فرودگاه می‌روند و قصد دارند تا پایان سفر و بازگشت به جزیره کیش، از امنیت خودروی خود مطمئن باشند.


خوشبختانه فرودگاه بین‌المللی کیش از این نظر نیز مجهز است و مجموعا سه پارکینگ دارد. هرکدام از پارکینگ‌ها یک مساحت و ظرفیت مشخص دارند که به شرح زیر است:


پارکینگ شماره یک در فرودگاه کیش از امکاناتی مانند سایه‌بان و حتی کارواش برخوردار است و ازنظر مساحتی دومین پارکینگ فرودگاه به شمار می‌آید. این پارکینگ 5000 مترمربع مساحت دارد و درمجموع گنجایش 135 خودرو را در خود دارد.

پارکینگ شماره دو که بزرگ‌ترین پارکینگ این فرودگاه است با مساحت 6000 مترمربع می‌تواند 250 خودرو را در خود جای دهد.

پارکینگ شماره سه که ازنظر مساحت نیز سومین پارکینگ فرودگاه است، 3000 مترمربع مساحت دارد و 100 خودرو در آن قابل پارک هستند.


جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه کیش


برخی از مسافران فرودگاه بین‌المللی کیش تمایلی ندارند در صف‌های طولانی گرفتن کارت پرواز منتظر بایستند یا برای بازرسی از گیت‌های عمومی وصف‌های طولانی عبور کنند.


همچنین برخی دیگر از مسافران تمایل دارند به‌محض پیاده شدن از هواپیما سوار ماشین‌های ویژه شوند و استراحت کنند.


فرودگاه کیش به این منظور برای مسافران ویژه یک قسمت VIP در نظر گرفته است. با هماهنگی می‌توانید به‌محض پیاده شدن از هواپیما از خدمات ویژه بهره‌مند شوید یا هنگام گرفتن کارت پرواز این کار را به مأموران ویژه بسپارید و خود برای بازرسی از گیت‌های مخصوص عبور کنید.


استفاده از خدمات جایگاه تشریفات اختصاصی نیازمند هماهنگی است، به همین دلیل برای بهره‌مندی از این خدمات می‌توانید با شماره تماس 44440030-076 تماس بگیرید یا با مدیر داخلی این بخش به شماره 09037371404 هماهنگ کنید.


اطلاعات تماس فرودگاه کیش

بخش‌های مختلف فرودگاه بین‌المللی کیش شماره تماس‌های متفاوتی دارد که عبارت‌اند از:


تلفن دفتر مدیرکل فرودگاه: 44443300-076

فکس دفتر مدیرکل فرودگاه: 44443329-076

تلفن مرکزی: 44443200 -076 و 44443300-076

اطلاعات پرواز: 199

کد پستی: 63355-79419

جزیره کیش یکی از زیباترین جزیره‌های جنوبی ایران است که در دهه پنجاه شمسی به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشورمان تبدیل شد. مهندسان برای ساخت بخش‌هایی مانند فرودگاه این جزیره از جزایر هاوایی آمریکا الگوبرداری کردند.


فرودگاه بین‌المللی کیش یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران به شمار می‌رود و روزانه پذیرای مسافران زیادی از سراسر ایران و کشورهایی مانند عمان و امارات است.


این فرودگاه از امکانات کاملی برخوردار است که به‌منظور رفاه حال مسافران ساخته‌شده‌اند.

https://hamsafarha.com/mag/kish/kish-international-airport/


[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]