روش های درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

پنجشنبه 24 آذر 1401
12:01
قاسم ملایی

یکی از آسیب‌های شایع زانو، پارگی مینیسک است. یک دیسک لاستیکی در زانو که به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند و شکل C دارد را مینیسک می‌گویند. دو مینیسک در زانو قرار دارند که یکی در لبه داخلی و دیگری در لبه خارجی زانو واقع شده است.

وظیفه این بخش از زانو، حفظ پایداری با متعادل کردن وزن در امتداد زانو می‌باشد. مینیسک ممکن است دچار پارگی‌های متفاوتی شود و در بخش‌های مختلفی از زانو اتفاق بیافتد. با پاره شدن مینیسک، زانو توانایی عملکرد صحیح را نخواهد داشت.

برای درمان این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که این پارگی حاد نباشد و نیاز به جراحی نداشته باشد، می‌توانید از روش های درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی که ما در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم برای بهبود کمک بگیرید. اما باید بدانید که بهترین روش درمان مینیسک زانو بدون جراحی، کمک گرفتن از فیزیوتراپی اندام پا می‌باشد.

دلایل پارگی مینیسک زانو

در ادامه می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که ممکن است در اثر این موارد شما به پارگی مینیسک زانو دچار شوید.

پارگی مینیسک بر اثر آسیب‌های ورزشی

در صورتی که ضربه‌ای به کنار یا جلو زانو شما وارد شود و موجب حرکت مفصل زانو به یک طرف بشود، احتمال پارگی مینیسک زانو زیاد خواهد بود. در برخی موارد ممکن است رباط صلیبی قدامی نیز دچار پارگی شود.

اگر زانو شما دچار چرخش بیش از حد به علت نیروی بسیار زیاد شود، پارگی مینیسک زانو اتفاق می‌افتد. بیشترین احتمال بروز این اتفاق در ورزش‌هایی مانند فوتبال و بسکتبال وجود دارد.

دیگر اتفاقی که می‌تواند موجب شود تا پارگی مینیسک در زانو شما اتفاق بیافتد، گام برداشتن و یا نشستن سریع بر روی یک سطح غیر هموار است. در این حالت فشار زیادی بر روی زانو شما وارد شده و می‌تواند موجب پارگی مینیسک زانو شما بشود. احتمال رخ داد این اتفاق در ورزش‌های صحرایی یا فوتبال زیاد است.

در صورتی که زانوی شما تحت یک نیروی غیر منتظره بیش از حد خم شود ممکن است به مفصل زانو آسیب زده و موجب پارگی مینیسک شود. به عنوان مثال در بازی بسکتبال در صورت برخورد پای بازیکنان به هم می‌تواند موجب این اتفاق شود.

علائم پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو ممکن است در شرایط متفاوت، مختلف باشد. این علائم بستگی به سلامت کلی بدن فرد، محل پارگی مینیسک، شدت پارگی و مدت زمان سپری شده از پارگی مینیسک زانو دارد. اما به صورت کلی شما برخی علائم زیر را می‌توانید مشاهده کرده و متوجه شوید که ممکن است زانو شما دچار پارگی مینیسک شده باشد:

  1. در صورتی که شما دچار پارگی مینیسک شده باشید، در هنگام نشستن، دراز کردن پا و… ممکن است احساس درد داشته باشید و با تحمل وزن بدن بر روی زانو برای مدت زمان طولانی این درد بیشتر شود.
  2. از دیگر علائم پارگی مینیسک زانو می‌توان به حساسیت به لمس در امتداد خط مفصل زانو اشاره داشت.
  3. اگر مینیسک شما دچار پارگی شده باشد، احتمالا بعد از چند روز زانو متورم می‌شود.
  4. علائم دیگر پارگی مینیسک محدود شدن دامنه حرکت مفصل زانو فرد بیمار است.
  5. در صورتی که زانو شما قفل شود، صدا بدهد و صاف نشود می‌توان احتمال داد که پارگی مینیسک اتفاق افتاده است.

درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

محل پارگی مینیسک و شدت آن می‌تواند عوامل مهمی در تعیین مدت زمان بهبود آن باشد. به عنوان مثال در صورتی که پارگی در قسمت بیرونی مینیسک اتفاق بیافتد، به دلیل جریان خون بالا در بافت‌های این ناحیه، بهبود سریع‌تر اتفاق می‌افتد. ما در ادامه می‌خواهیم روش های درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی را به شما معرفی کنیم:

استفاده از یخ

برای بهبود ورم و کاهش درد پس از پارگی مینیسک زانو می‌توانید بر روی آن کمپرس آب سرد یا یخ قرار دهید. برای این کار خوب است پا را بالاتر از سطح بدن قرار داده و کیسه یخ را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار را می‌توانید چهار بار در روز تکرار کنید تا پای شما بی حس شده و احساس آرامش کنید.

استراحت

در صورتی که در حین ورزش یا فعالیت خاصی دچار آسیب در مینیسک زانو شده‌اید، بهتر است برای مدتی آن ورزش را انجام نداده و به استراحت بپردازید. در برخی شرایط پزشک توصیه می‌کند که برای بهبود شرایط و استراحت دادن زانو، به هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنید. در حالت کلی نیز بهتر است در زمان استراحت پای خود را بالاتر از قلبتان قرار دهید.

تزریق کورتون یکی از روش های درمان پارگی مینیسک

اگر درد زانو شما بهبود پیدا نمی‌کند و دائما احساس درد می‌کنید و زانو متورم شده، احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که کورتون تزریق کنید. داروی کورتیکواستروئید باعث کاهش درد، ورم و التهاب خواهد شد. هرچند که پس از تزریق کورتیزون ۲ الی ۷ روز طول می‌کشد تا دارو در بدن شما اثر کرده و بهبود بیابید.

استفاده از قرص برای پارگی مینیسک زانو

همانطور که گفتیم یکی از علائم پارگی مینیسک زانو قفل شدن زانو در جای خود است که در این شرایط می‌توانید از قرص‌های مسکن استفاده کنید. ایبوپروفن و استامینوفن را می‌توانید بدون نسخه استفاده کرده و از درد و ورم جلوگیری نمایید. برخی قرص های دیگر که برای درمان پارگی مینیسک زانو استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن سدیم
  • آسپرین

تزریق پی آر پی برای درمان پارگی مینیسک زانو

این روش درمان پارگی مینیسک زانو می‌تواند بسیار موثر واقع شود. با انجام اینکار دسترسی پلاکت‌ها به محل آسیب مینیسک بیشتر شده و موجب می‌شود پروسه بهبودی سریع‌تر اتفاق بیافتد. این روش حتی می‌تواند جایگزین جراحی باشد. جراحی عوارضی مانند استئوآرتریت و یا همان ساییدگی زانو را به دنبال دارد اما شما می‌توانید با روش درمان پی آر پی از عوارض عمل جراحی پیشگیری نمایید.

فیزیوتراپی روش درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی و به عنوان اولین مرحله درمان پارگی مینیسک به کار گرفته می‌شود. انجام فیزیوتراپی برای تقویت عضله‌های حمایت کننده زانو می‌تواند به مدت ۴ الی ۶ هفته ادامه داشته باشد. این روش درمانی آهسته اما کارآمد است و می‌تواند محدوده حرکت را بازسازی نماید.

شما می‌توانید به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنید و با راهنمایی‌های فیزیوتراپ روند درمان را ادامه دهید و یا می‌توانید با قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی اقدام به پیگیری روند درمان در منزل کنید. هر دو روش می‌تواند برای پارگی مینیسک مفید و تاثیرگذار باشد.

منبع


[ بازدید : 44 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]