خار پاشنه، علائم و راه های درمان آن چیست؟

يکشنبه 25 دی 1401
8:53
قاسم ملایی

یکی از عواملی که می‌تواند موجب ایجاد درد در پاشنه پا شود، وجود خار پاشنه است. در عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پا بوجود بیاید. حضور این زائده استخوانی در هنگام ایستادن یا راه رفتن می‌تواند موجب اشکال در راه رفتن و درد زیاد در پاشنه پا بشود. در ادامه این مطلب بیشتر با خار پاشنه آشنا خواهیم شد و راه های درمان خار پاشنه را بررسی خواهیم کرد.

خار پاشنه چیست؟

یک التهاب در پرده کف پا را خار پاشنه می‌دانند. این پرده در واقع یک باند است که با عبور از کف پا، استخوان پاشنه را به انگشتان پا وصل می نماید. ملتهب شدن این باند می تواند درد زیادی را ایجاد کند.

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

در صورتی که فردی مبتلا به خار پاشنه شده باشد و پرده کف پای او دچار التهاب باشد، در اول صبح می‌تواند هنگام راه رفتن درد زیادی را احساس نماید. با چند قدم راه رفتن، این درد کمتر می شود؛ اما در صورتی که به طور مداوم چندین ساعت را سرپا بایستد، ورم در کف پای آن فرد بیشتر می شود و به مراتب درد هم شدت می گیرد.

در صورتی که فرد ورزشکار باشد، احتمالا در هنگام ورزش این درد را حس نخواهد کرد و پس از اتمام ورزش و سرد شدن بدن تازه حضور خار پاشنه برای او آزاردهنده می شود.

یکی از اساسی ترین روش های درمان خار پاشنه انجام تمرینات فیزیوتراپی پا می باشد که با استفاده از برخی دستگاه های فیزیوتراپی مخصوص مانند شاک ویو می توان آن را به صورت قطعی درمان کرد. اما در ادامه به روش های دیگر درمان خار پاشنه اشاره خواهیم کرد.

دلایل ابتلا به خار پاشنه

ممکن است به دلایل زیادی افراد به خار پاشنه مبتلا شوند، اما برخی از شایع ترین دلایل بروز خار پاشنه در افراد را در ادامه بیان نموده ایم:

· وزن بالای فرد

· استفاده از کفش نامناسب

· بالا رفتن سن فرد

· انجام برخی ورزش ها مانند رقص باله یا دویدن طولانی

· ایستادن طولانی مدت در بازه زمانی طولانی

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

در صورتی که فردی درد در قسمت پاشنه و کف پای خود احساس می‌کند باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه کند. زیرا احتمال بروز خار پاشنه در او زیاد است و اگر این عارضه درمان نشود، فرد را از انجام امور روزمره نیز دور می نماید. راه رفتن نادرست به دلیل درد در کف پا یا پاشنه پا می تواند موجب تغییر حالت زانوها یا درد کمر شود.

درمان قطعی خار پاشنه چیست؟

جهت درمان خار پاشنه، کم کردن التهاب موجود در کف پا می توانید از روش های زیر کمک بگیرید. در درمان خار پاشنه ممکن است پزشک یکی از روش های درمان یا چندین روش را همزمان با هم به شما توصیه نماید. در ادامه برخی از این روش های درمان قطعی خار پاشنه را توضیح خواهیم داد:

استراحت کردن

یکی از ساده ترین راه های درمان خار پاشنه می تواند استراحت کردن باشد. در صورتی که شما با راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت به پاشنه و کف پای خود فشار مضاعفی را وارد نمایید، درد در این ناحیه تشدید شده و این عارضه شدت پیدا خواهد کرد.

پوشیدن کفش طبی

یکی از راه های درمان خار پاشنه پوشیدن کفش طبی و یا استفاده از کفی طبی خواهد بود. این امر موجب می شود تا فشار کمتری به فاسیت پلانتار وارد شده و این عارضه درمان شود. در صورتی که کفی طبی بخواهد به صورت اصولی باشد، باید از پای فرد مبتلا به خار پاشنه اسکن سه بعدی گرفته شده و کفی مخصوص آن طراحی شود.

استفاده از آتل

استفاده از آتل در هنگام شب یکی دیگر از روش های درمان خار پاشنه می باشد که تاثیر زیادی هم دارد. این آتل ها موجب می شوند تا قوس کف پا به شکلی مناسب حفظ شود تا تاندون آشیل در حالت کشیده قرار بگیرد. به این صورت به مرور زمان پرده کف پا حالت اصلی خود را پیدا کرده و درد آن کاهش می یابد.

فیزیوتراپی

یکی از درمان های قطعی خار پاشنه، فیزیوتراپی است. این نکته را بالاتر هم اشاره کردیم. فیزیوتراپی خار پاشنه به وسیله دستگاه فیزیوتراپی شاک ویو انجام می شود. این تکنیک بسیار موثر بوده و موجب می شود تا فیبروبلاست و تنوسیت بیشتری تولید شود. همین امر موجب کاهش آستانه تحریک پذیری درد التهاب پرده کف پا خواهد شد.

این روش کاملا غیر تهاجمی بوده و نیاز به جراحی ندارد. اما در صورتی که به وسیله فیزیوتراپی هم خار پاشنه درمان نشد، در مرحله آخر می توانید به جراحی فکر کنید.

منبع


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]