آجیل شب یلدا شامل چخ مواردی می شود؟

دوشنبه 11 شهريور 1398
13:22
قاسم ملایی

جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران :

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها را که مصادف با شروع فصل زمستان است ، جشن گرفته می شود .

البته نام درست این شب، باید «چِلّه» باشد، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است و «یَلدا» یک واژه بیگانه ‌است، پس باید واژه پارسی «چِلّه» را به‌کار ببریم، نه «یلدا»!

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

در این شب خانواده ها در کنار بزرگ تر فامیل جمع شده و رسم و رسومات این جشن بزرگ را با هم به جا می آورند.

از آئین شب یلدا یا شب چله می توان به خوردن آجیل مخصوص شب یلدا ، هندوانه ، انار ، تنقلات ، شیرینی و میوه های گوناگون اشاره کرد که هر کدام از این رفتارها نشانه و هدف خاصی را می رساند .

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، فال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.

در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد.

همچنین در این شب بزرگتر های فامیل سعی می کنند برای کوچک تر داستان ها و خاطرات را با قصه بازگویی کنند که این امر نیز از رسومات خاص این شب کهن است .

در نهایت همه ی این کارها برای گرد آوری خانواده ها در کنار یکدیگر و دل پذیرتر کردن این جشن است .

آجیل شب یلدا چیست؟

آجیل شب یلدا در اصل همان آجیل ساده است ولی تفاوت هایی دارد .

آجیل ساده معمولا شور بوده و دارای خشکبار شیرین نمی باشد ولی آجیل شب یلدا شیرین بوده و بغییر مغز ها خشکباری از قبیل توت خشک ، برگ زرد آلو ، کشمش ، گردو ، انجیر خشک و . . . نیز استفاده می شود .

ایرانیان اصیل بر این باورند بدون حضور آجیل شب یلدا (به عنوان نماد جشن یلدا) جشن یلدا کامل نیست.

هرچند تمامی این سنت ها برای این بوجود آمده است تا خانواده ها دور هم جمع شوند و صله رحم را به جا بیاورند اما داشتن نماد و آیین مثل آجیل شب یلدا این مراسم را جذاب تر می کند.

ویژگی های آجیل شب یلدا چیست؟

به طور کل آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده است و دارای فیبر بسیار بالاست و در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل چاقی ، یبوست ، انواع سرطان ها از جمله سرطان روده و معده موثر است .

همچنین آجیل دارای انواع و اقسام ویتامین های گروه B و E ، کلسیم ، روی ، پتاسیم و فسفر ، منیزیم ، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب تراکم استخوان ها و جلوگیری از ریزش مو و چین چروک پوست ، افزایش قدرت بینائی ، درمان افسردگی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود.

اما افرادی که علاقه ای به چاق شدن ندارن باید کمتر از آجیل استفاده کنند. به این دلیل که آجیل دارای کالری بسیار بالایی است و استفاده بیش از حد آن موجب چاق شدن می شود.

پسته در آجیل شب یلدا :

پسته سرشار از مس، منیزیم و انواع ویتامین‌های گروه ب است که دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری‌های بسیار پیشگیری می‌کند. ویتامین B6 برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین B6 منجر به ناکارآمدی دستگاه ایمنی برای مقابله با عفونت می‌شود. همچنین مصرف پسته به ساخته شدن مناسب گلبول‌های قرمز خونی کمک می‌کند.

خوردن پسته میل جنسی را تقویت و ذهن را تقویت می‌کند.

فندق در آجیل شب یلدا :

فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های BB2 و B6 است.

این ویتامین ها برای خون سازی و مغز بسیار مفید هستند و مصرف آن برای کودکان در حال رشد بشدت توصیه می شود .

فندق به دلیل داشتن ویتامین E باعث جلوگیری از بیماری‌های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان می شود .

روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه‌های قلب و دیگر ماهیچه‌های بدن ضروری است.

بادام در آجیل شب یلدا :

بادام محتوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد. بادام دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشد.

به طور کلی، بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم می باشد.

استخوان ها و دندان هایتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، می توانید تقویت کنید.

گردو در آجیل شب یلدا :

مغز گدو سرشار از امگا3 است که برای بهبود کارکرد مغز بسیار مناسب است و برای کودکان در حال رشد بشدت توصیه می شود.

گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B1 و B6 و B5 می باشد.

گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

توت خشک در آجیل شب یلدا :

توت خشک یک مکمل غذایی کامل است ، توت حاوی مقدار زیادی آب، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، و ریز مغذی‌هایی است که می‌توانند به طور موثر حجم خون را افزایش دهند.

توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتئین است و می‌تواند در رفع کم خونی و نیز افزایش انرژی مورد نیازبدن بدون نگرانی از چاقی واضافه وزن موثر باشد.

کشمش در آجیل شب یلدا :

کشمش انگور خشک شده‌است.

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه Bاست از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.

کشمش میوه رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود.

کلام آخر :

باز هم تکرار می کنیم شب یلدا یکی از مهم ترین جشن های کهن ما ایرانیان است و در هر گوشه از کشور دارای رسم و رسومات بسیار مختلفی است .

در نهایت همه ی این رسم و رسومات برای گرم تر شدن کانون خانواده هاست و هدف و غایتی جز این ندارد .

آجیل و خشکبار برادران حسینی در همه ی جشن ها و رسم و رسومات کهن ایرانی در کنار شما حضور دارد .


[ بازدید : 101 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]