0 تا 100 خرید انواع آجیل

يکشنبه 20 مرداد 1398
15:17
قاسم ملایی

هنگام خرید آجیل این نکات را به خاطر داشته باشید:

۱) تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دست فروشان خودداری کنید.

۲) هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی بدی داشته باشد. بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است.

۳) رنگ آجیل را با دست‌تان کنترل کنید. اگر دست‌تان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.

۴) از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرف های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد.

۵) از مضرات نمک هم که اطلاع دارید. پس بهتر است تا حد امکان آجیل های شور را انتخاب نکنید.

۶) در خرید مغز گردو باید خیلی دقت کنید که کهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند.

۷) نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت، ملزم به‌اندازه‌گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.

۸) اگر آجیل‌ نوروزیتان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف های دربسته و در محلی خشک و خنک قرار بدهید.

آجیل های فله

آجیل و خشکبار از جمله تنقلاتی هستند که اگر در شرایط نامناسب محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده به نوعی قارچ می شوند. این قارچ قرار است با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده کرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین عوارض سریع یا طولانی مدتی را در مصرف کننده ایجاد کنند.
از عوارض سریع آن می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در نهایت سرطان کبد و از اثرات طولانی مدت آن نیز می توان به بروز ناهنجاری های جنینی، جهش زایی، انحراف کروموزوم ها و ... اشاره کرد.

معمولا این سم در آجیل های فله ای که به صورت سنتی نگهداری و عرضه می شوند به مقدار زیاد یافت می شود؛ البته بد نیست بدانید این روزها عده ای از فروشندگان سود جو، برخی از اقلام صادراتی آجیل چون پسته را که به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از صادرات ایران حذف شده است به عنوان محصولات درجه یک مخلوط با مغزهای دیگر به صورت درهم عرضه می کنند که متاسفانه تشخیص آن بسیار مشکل است؛ بنابراین با توجه به اینکه برخی مراکز عرضه آجیل، محصولات کهنه و آفت زده خود را نیز به صورت مخلوط عرضه می کنند توصیه می شود که از خرید آجیل های مخلوط فله ای اجتناب کنید. این آجیل ها اغلب طعم ناخوشایندی دارند و مصرف آنها حتی به مقدار اندک، می تواند مصرف کننده را به عوارض ناشی از سم آفلاتوکسین دچار کند.

آجیل های براق

نکته ایی که باید به آن توجه داشت، مواد براق واکس مانندی است که برخی قنادی ها یا آجیل فروشی ها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن به آجیل می افزایند که مصرف طولانی مدت این مواد افزودنی می تواند به بخش های مختلف بدن به ویژه کبد آسیب برسانند. حال اگر زیبایی آجیل های براق شما را وسوسه کرده اند حداقل آنهایی را انتخاب کنید که در بسته بندی های بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند.

آجیل های رنگی

نکته دیگر رنگ هایی است که برای تخمه، بادام، پسته و... استفاده می شوند. این رنگ ها عمدتا غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را برای مصرف کننده ایجاد می کنند. این رنگ ها با توجه به نوع رنگ احتمال بروز سرطان و بیماری های کبدی و کلیوی را خصوصا در افراد آسیب پذیری چون کودکان، خانم های باردار و سالمندان افزایش می دهد. بنابراین چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن هاست که باید از مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید.

به گفتهٔ یکی از مدیران مرکز بهداشت استان اصفهان، بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص فروش آجیل و خشکبار، استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است.
جام جم سرا: حسین صفاری با بیان اینکه توجه به وضعیت ظاهری محصولات خشکبار از جمله آجیل از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: علاوه بر این، استفاده از نمک برای سنگین‌تر شدن انواع آجیل و هم‌چنین استفاده از آبلیموهای کهنه برای ترش کردن خشکبار از دیگر تخلفات صورت گرفته است.
وی افزود: از جمله نکاتی که توصیه می‌شود قبل از خرید خشکبار به آن توجه شود محل ارائه محصول، ابزار و وسایل کاری و بهداشت فردی فروشنده است.
مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان گفت: یکی از راه‌های تشخیص تازه بودن محصول، آزمودن رنگ آن است. برای نمونه در تخمه‌هایی که سیاه و قهوه‌ای هستند در صورتی که انگشت خریدار کمی مرطوب باشد آثار رنگ شیمیایی براحتی بر دست باقی می‌ماند.
صفاری با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از نمک در آجیل منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند میزان نمک مصرفی خود را کاهش داده و آجیلی که در آن از نمک کمتری استفاده شده را جایگزین آجیل‌های شور مزه کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تشخیص کهنگی و خراب بودن آجیل، دو نیم کردن آن است، ادامه داد: برای نمونه در هنگام خرید بادام، پسته و فندق حتما محصول را دو قسمت کرده و مغز آن را بررسی کنید زیرا اگر حتی فرض کنیم محصولی تازه است مقداری از آجیل‌های قدیمی در میان آن وجود دارد که بوی کهنگی می‌دهد.

آجیل بسته بندی یا فله ای؟

شاید شما هم مانند بسیاری از مردم از وجود و عرضه آجیل های بسته بندی بی خبر باشید یا اینکه با خبر باشید اما همچنان به شیوه سنتی خرید آجیل به صورت فله ای وفادار باشید. احتمالا شما احساس می کنید که آجیل های بسته بندی گرانتر هستند و نمی شود طعم شان را امتحان کرد. البته تا اندازه ای این نظر صحیح است. اما آجیل های بسته بندی مزایایی هم دارند. مهم ترین مزیت آجیل های بسته بندی این است که دارای پروانه بهداشتی و تاریخ تولید هستند. علاوه براین از رنگ های شیمیایی در آن ها استفاده نشده و اگر از آن ها شکایت داشته باشید، قابل پیگیری است.

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-6/181509-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%BA%D9%88%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA

https://article.tebyan.net/314078/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D8%AF


[ بازدید : 89 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]