عصرها از میان وعده های سالم بهره ببرید

يکشنبه 20 مرداد 1398
15:04
قاسم ملایی

اگر به‌دنبال فهرستی از تنقلات سالم برای محل کار تان می‌گردید ما در این نوشتار فهرستی از ۱۳ میان وعده و تنقلات سالم برای محل کار را برای‌تان گرد آورده‌ایم.

اگر فکر می‌کنید که در طول ساعات کاری در محل کار خود دلتان انواع خوراکی ها را می‌خواهد تنقلات یا اسنک‌هایی را (هر کدام کم‌تر از ۲۰۰ کالری دارند) که در این نوشتار ذکر شده‌اند همراه خود داشته باشید تا در طول روز در محل کار چشم‌ و دل سیر باشید و هم کلی مواد مغذی و مفید به بدنتان رسانده باشید و هم از چاقی و اضافه وزن به دور باشید

تنقلات خوشمزه و میان‌وعده‌های روی میزی

۸ ساعت یا بیش‌تر کار کردن در روز می‌تواند باعث نوعی غذا خوردن شود که برای سلامتی‌تان مضر است مگر این‌که از قبل برنامه‌ریزی کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر هر چهار ساعت یک بار چیزی بخورید، سوخت‌وساز بدن به درستی انجام می‌شود و سطح انرژی بالا می‌ماند. به جای آن‌که کشوی میزتان را به دنبال پول خرد زیر و رو کنید و به طرف دستگاه فروش اتوماتیک بروید، از قبل برنامه‌ریزی کنید و میان‌وعده‌های کم-کالری و مغذی را در کابینت، کشو یا کیف دستی‌تان ذخیره کنید. هر کدام از این میان‌وعده‌ها ۲۰۰ کالری دارند و وقتی گرسنگی بعد از ساعت ۳ بعدازظهر امن‌تان را می‌برد مطمئنا شما را سیر می‌کنند.

۱. کراکر گندم کامل و کره‌ی بادام‌زمینی

به جای این‌که کراکرهای حاوی کره‌ی بادام‌زمینی را از دستگاه فروش اتوماتیک بخرید، خودتان میان‌وعده‌ی مغزی‌تان را آماده کنید و به این تریتب هر بار ۲۵ سنت صرفه‌جویی کنید. برای این‌که بتوانید گرسنگی‌تان را مهار کنید، ۱۰ عدد کراکر گندمی چندغله و یک قاشق غذاخوری کره ی بادام‌زمینی را امتحان کنید. این میان‌وعده‌ی سرشار از مواد مغذی فقط ۱۹۳ کالری و ۲ گرم فیبر دارد. ترکیب کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین کمک می‌کند قند خون‌تان ثابت بماند و مدت زمانی بیش‌تری احساس سیری داشته باشید.

۲. میوه

هر روز صبح که از خانه بیرون می‌زنید، یک سیب، موز، گلابی، انگور، و یا میوه‌ی قابل حمل دیگری با خودتان بردارید. اگر هر روز یک میوه‌ی متفاوت بردارید (و هر فصل آن را تغییر بدهید)، انواع مواد مغذی را به علاوه‌ی فیبر به بدن‌تان خواهید رساند، و از خوردن یک میان‌وعده‌ی تکراری نیز خسته نخواهید شد. یک میوه‌ی متوسط، حدود ۷۰ کالری دارد و در کنار یک فنجان شیر بدون چربی (حدود ۹۰ کالری) برای دریافت پروتئین و همین‌طور کلسیوم و ویتامین دی بیش‌تر، یک میان وعده‌ی خوب می‌سازد. این ترکیب پروتئین و فیبر احساس سیری را در شما حفظ می‌کند و جلوی خوردن بدون فکر می‌شود.

۳. ذرت بوداده با پنیر پارمسان

با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده به ذرت بوداده، آن را به میان‌وعده‌ای مناسب تبدیل کنید. طعم دیوانه کننده‌ی ذرت در ترکیب با طعم و بوی خوشایند پنیر پارمسان عالی است و منتج می‌شود به یک میان‌وعده‌ی سریع که فقط ۱۵۰ کالری دارد. خیلی راحت فنجان ذرت بوداده که تا ۹۴% فاقد چربی است را با پنیر ترکیب کنید: میان‌وعده‌ی شما آماده است. اگر در اداره یخچال برای ذخیره کردن میان‌وعده ندارید، فقط به اندازه‌ی ۱۰۰ کالری ذرت آماده کنید. این میان‌‌وعده‌ی نمکین می‌تواند یکی از سه وعده غذایی که در روز می‌خورید باشد و به افزایش انؤزی و بهبود خلق‌وخوی‌تان کمک کند.

۴. آجیل

تغییر ذائقه دهید و آجیل را به عنوان جایگزین خوراکی‌های هوس‌انگیز و خوشمزه و ترد مثل چیپس انتخاب کنید. آجیل سرشار از چربی‌های مفید برای قلب است اما کالری بالایی دارد (حدود ۱۷۰ کالری در هر اونس) بنابراین بسته‌های یک اونسی تهیه کنید (حدود ۲۴ عدد بادام) و فقط همان مقدار را بخورید به جای این‌که سروقت بسته‌ اصلی بروید و مقدار زیادی از آن را بخورید. بسته‌های از قبل آماده شده‌ی آجیل را در کشو یا کیف‌تان ذخیره کنید و زمانی که گرسنگی ساعت ۳ بعدازظهر هجوم می‌آورد، کم‌کم آن را بخورید. بادام و دیگر مغزها منبع غنی و طبیعیِ ویتامین ای، کلسیوم، منیزیوم و پتاسیوم هستند و مقادیر زیادی فیبر و پروتئین دارند.

شور یا شیرین، گندمک بخورید!

گندمک یکی از تنقلات پرارزشی است که گرچه در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی خانواده‌ها از آن همچون مغزهای آجیلی در شب‌نشینی‌ها استفاده کرده یا به عنوان یک تنقل مفید در اختیار فرزندان قرار می‌دهند و نوع شیرین آن را که شیرین گندمک گویند، اغلب به همراه شیر می‌خورند؛ اما شاید بپرسید این گندم‌های پفکی و سبک از همان گندم‌های سفت و سخت تهیه می‌شود؟ بله. برای تهیه گندمک ابتدا دانه‌های گندم را می‌جوشانند تا مغزپخت شود. در مرحله بعد، گندم پخته‌شده را آبکش کرده و می‌گذارند زیر نور آفتاب یا با دستگاه کاملا خشک شود. در آخر هم در مقداری روغن به همراه شکر یا نمک تفت می‌دهند تا مزه‌دار شود و به شکل پفکی درآید. محصول به دست آمده گرچه به دلیل فرآیندهای حرارتی به اندازه گندم خام خاصیت ندارد و به جهت افزودن نمک یا شربت، غیر رژیمی و برای برخی بیماران محدودیت مصرف دارد، اما به دلیل خواص تغذیه‌ای بالایی که دارد برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بهترین و سالم‌ترین جایگزین چیپس و پفک و مفیدترین تنقل برای بیماران دچار سوء تغذیه است. به خصوص آن که گندمک شیرین به همراه شیر و در وعده صبحانه یا به عنوان عصرانه میل شود. بد نیست بدانید در اثر ترکیب شیر و غلات، قابلیت جذب یکسری از مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

اکثر نوجوانان در طول روز، بیش از یک وعده تنقلات مصرف می کنند، پس تحقیق در مورد ارتباط الگوی مصرف تنقلات با رژیم کلی غذایی و وضعیت وزن فرد، به منظور راهنمایی در مشاوران تغذیه و برنامه های سلامت عمومی، مهم خواهد بود تا از چاقی جلوگیری شود. مصرف تنقلات و چاقی در نوجوانان امروزه به بحث بزرگی تبدیل شده چرا که این چاقی تا سنین بالا نیز ممکن است پابرجا بماند!

تحقیقاتی مصرف تنقلات پرانرژی رایج را بررسی کرده و همچنین موارد دیگری مثل تعداد کل تنقلات مصرف شده، میزان مصرف تنقلات آماده شده در خارج از خانه و میزان مصرف تنقلاتی که نوجوانان هنگام تماشای تلویزیون مصرف می کنند و اینکه چطور همه ی این رفتارها ممکن است با وضعیت غذایی و وزن فرد در ارتباط باشند.

آیا مصرف تنقلات با وزن نوجوانان ارتباط دارد؟

گزارش شده که نوجوانان به طور متوسط 2 وعده ی پرانرژی از تنقلات و 3، 4 نوع از تنقلات را در طول روز مصرف می کنند و 2 یا 3 بار در طول هفته، به دنبال تنقلاتی می روند که در خارج از خانه آماده شده است. گزارش شده است که بیش از دوسوم نوجوانان گاهی اوقات، در هنگام تماشای تلویزیون تنقلات مصرف می کنند.

مصرف تنقلات، مستقیما با انرژی بیشتر، میزان کمتر میوه و سبزیجات، میزان بیشتر نوشیدنی های قندی و مصرف بیشتر غذاهای فست فود ارتباط دارد. ارتباطات مقطعی مشاهده شده بیان می کند که مصرف تنقلات یکی از عوامل ایجاد یک رژیم غذایی ضعیف است، اما در صورت عدم مصرف غذاهای پرانرژی، تنقلات به صورت مداوم منجر به اضافه وزن در نوجوانان نمی شود.

تاثیرات منفی تنقلات به روی دختران

تحقیق حاضر، تاثیرات مصرف تنقلات را بر روی دختران در زمان قبل از بلوغ به صورت مشابه بر دو گروه از دختران لاغر و چاق به عنوان عاملی در وضعیت وزن آنها، مورد ارزیابی قرار داده است. وضعیت های وزنی شرکت کنندگان به هر دو حالت، ترکییب های ناسازگار (مثلا یک شرکت کننده لاغر و یک شرکت کننده چاق) و ترکیب های سازگار (مثلا هر دو عضو یک گروه چاق و یا لاغر باشند) وجود داشت و مورد مطالعه قرار می گرفت. نتایج یک مدل رگرسیون تصادفی نشان می دهد دخترانی که اضافه وزن دارند اگر در مصرف خوراکی با فردی هم وزن خودشان، همراه شوند میزان کالری بیشتری را نسبت به حالتی که شرکت کننده ی چاق با یک شرکت کننده ی معمولی همراه شود، مصرف می کنند. شرکت کنندگانی با وزن معمولی اگر با افرادی که اضافه وزن دارند همراه شوند، همان میزان غذایی را مصرف می کنند که اگر با افراد لاغر همراه می شدند. زمانی که مصرف غذای اعضای هر گروه به عنوان یک نمونه ثبت شد، باعث شد تا مدل رگرسیون بهبود بیابد، چراکه نشان داد مصرف غذای اعضای یک گروه، پیش بینی کننده عالی، از مصرف تنقلات افراد شرکت کننده در تحقیق است.

منبع 1

منبع 2

منبع 3


[ بازدید : 72 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]