خواص و فواید آلوخشک در بارداری

شنبه 4 آبان 1398
17:14
قاسم ملایی

اهمیت تغذیه در بارداری

همه ی ما با حساسیت دوران بارداری آشنا هستیم. در این زمان تمام توجه ها معطوف به مادر و کودک است و این نشانده ی اهمیت این دوران است. چراکه در صورت عدم توجه ممکن است مشکلات جبران ناپذیری سلامت مادر و کودک را تهدید کند.
یکی از مسائل حائز اهمیت در این دوران تغذیه است. تغذیه درست . اصولی در این دوران نه تنها سلامت مادر که کیفیت زندگی جنین تا پایان عمر را تضمین می کند. لذا مصرف خوراکی ها و مواد غذایی که سرشار از املاح معدنی و ویتامین ها ضروری بدن هستند می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. یکی از این مواد غذایی آلوی خشک شده است. از آنجایی که آلو یکی از میوه های تابستانی ست که فقط در این فصل موجود است، در بقیه ی فصول سال به صورت خشک شده مصرف می شود از این رو در این مقاله قصد داریم خواص این میوه ی خشک شده در دوران بارداری بررسی کنیم.

خواص آلو خشک در دوران بارداری

به طور کلی مصرف میوه های خشک در دوران بارداری بسیار مفید و مغذی است و تاثیر قابل توجهی بر روی حفظ سلامت جنین و مادر خواهد گذاشت. آلوی بخارا یا آلوی خشک شده یکی از میوه هایی ست که عمدا برای سلامت پوست و یا رفع مشکلات سیستم گوارشی استفاده می شود اما این میوه با توجه به املاح معدنی و ویتامین هایی که دارد، ارزش غذایی بالایی داشته و خصوصا مصرف آن برای زنان باردار توصیه شده است.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن : مصرف دارو در دوران بارداری باید با احتیاط کامل و زیر نظر پزشک صورت گیرد و با این حال در این دوران بسیاری از داروها منع مصرف دارد چراکه مشکلات عدیده ای را بر روی سلامت جنین خواهد گذاشت و به همین خاطر سیستم ایمنی قوی برای مادران باردار یکی از الزامات است. آلوی خشک شده به دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوانش سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مادر را از ابتلا به بسیاری از بیماری مصون می کند.
  • مانع از بروز کم خونی: یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری بروز کم خونی در مادران است به طوری که در این دوران مصرف قرص های آهن ضروری ست از طرفی آهن یکی از مواد معدنی ست که برای رشد جنین الزامی می باشد. آلو ی خشک شده سرشار از آهن بوده و قرار دادن آن در رژیم غذایی بارداری، بروز سرگیجه و خستگی ناشی از کم خونی را از بین خواهد برد.
  • بهبود سیستم هورمونی بدن: تغییرات هورمونی در زنان امری طبیعی و شایع است اما در بارداری این مشکل به اوج می رسد. آلوی بخارا به کنترل بهتر هورمون ها کمک شایانی می کند این میوه کمک می کند متابولیک هورمونی بهتری داشته باشیم.
  • استحکام استخوان ها: آلو سرشار از کلسیم است و همین امر باعث جلوگیری از پوکی استخوان و همین طور استحکام بیشتر استخوان ها خواهد شد.
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی: آلو سرشار از فیبر است و فیبر سبب تقویت و بهبود حرکات رودی و کارکرد بهتر سیستم گوارشی می شود و این امر سبب می شود که مادران باردار دیگر درگیر مشکلاتی مانند یبوست و نفخ نشوند.
  • جلوگیری از زایمان زودرس: آلو به دلیل داشتن منیزیم مادران باردار را از زایمان زودرس مصون می کند زیرا این ماده ی معدنی عضلات را منبسط و آرام می کند و از انقباضات اولیه ی این دوران را به تعویق می اندازد.
  • جلوگیری از افسردگی و استرس: یکی از فواید بی نظیر آلو برای مادران باردار بهبود اعصاب و حفظ آرامش در مادران است. این میوه به دلیل داشتن منیزیم و مجموعه ویتامین های ب موجب آرامش در مادران می شود.
  • تاثیر آلو بر روی جنین: مصرف آلو در دوران بارداری موجب رشد بهتر جنین می شود چرا که مجموعه ویتامین ها و املاح معدنی موجود در این میوه بر روی رشد و نمو تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال ویتامین A و کاروتن موجود در آلو باعث تقویت بینایی و پروتئین و ویتامین B آن سبب بهبود رشد جنین می شود.

نکاتی در مورد مصرف آلو خشک در دوران بارداری

  • به طور کلی میوه های خشک شده از جمله آلو قند بیشتری نسبت به میوه ی تازه دارند از این رو توصیه می شود که زنان باردار در مصرف آن زیاده روی نکنند چراکه احتمال ابتلا به دیابت بارداری را بیشتر خواهند کرد.
  • آلوی خشک شده با وجود مزایا و فواید بسیاری که دارد بهتر است بیش از حد مصرف نشود چراکه فیبر زیاد آن ممکن است سبب بروز اسهال شود.
  • مقدار توصیه شده برای مصرف در دوران بارداری با توجه به وضعیت سلامت و شرایط عمومی بدن فرد متفاوت است اما پزشکان و متخصصان پیشنهاد می کنند که روزانه حداکثر صد گرم از آن مصرف شود.
  • آلو به طور کلی در طب سنتی ایران طبع سردی دارد و به همین دلیل ممکن است در بسیاری از مادران باردار باعث بروز مشکلاتی مثل تهوع و افت فشار شود لذا بهتر است در صورت مشاهده این عوارض از مصرف آن خودداری کنید.

[ بازدید : 147 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]