در مورد سوغات مشهد چه می دانید؟

يکشنبه 30 تير 1398
16:03
قاسم ملایی

آشنایی با شهر مقدس مشهد


مشهد به عنوان یکی از کلان شهر های ایران در شمال شرقی نقشه قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. به دلیل قرار گیری بارگاه مقدس امام رضا (ع) در این شهر ارزش والایی به آن داده می شود. به طوری که اکثر مردم مسلمان ایران بر این باورند که امام رضا باید آنان را بطلبد تا توفیق زیارت نصیبشان شود. مشهد در دوره افشاریه پایتخت ایران بود. نامگذاری این شهر به این نام اشاره به شهود و محل شهادت دارد.


سوغات مشهد چیست؟


شهر مشهد نیز مانند سایر شهرها و استان های کشور دارای سوغات مختلفی از قبیل صنایع دستی و خوراکی های محلی و بومی است. در ادامه می خواهیم تک تک این سوغات را برای شما معرفی کنیم تا در سفر خود بهترین انتخاب ها را داشته باشید.


زعفران
طلای سرخ ایران یعنی زعفران از معروف ترین سوغات مشهد محسوب می شود. زعفران با داشتن تاریخچه ای قدیمی از ارزش والایی برخودار است و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می گردد. بیشترین مناطق کشت زعفران در ایران مختص جنوب و مرکز استان خراسان است. مشهد در تولید و تهیه نیمی از زعفران کشور نقش بسیار مهمی دارد. از زعفران در صنایع رنگ سازی، نساجی و چرم سازی نیز استفاده می شود. همچنین این گل دارای خواص درمانی و دارویی مانند ضد سرطان بودن، شادابی، تقویت حافظه و جوان سازی پوست است. بهترین و مرغوب‌ترین زعفران رنگش قرمز تیره و در زمان قرارگیری در آب دیر رنگ است. شما می توانید زعفران مشهد را در شکل های گوناگون درشت (پوشال) ، ریز( سرگل) و دسته( ریشه دار) تهیه کنید.


زرشک
بعد از زعفران نوبت به زرشک می رسد که در بین سوغات مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و شهر قاین و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان با تولید بیشتر در مقام اول و مازندران با تولید و کشت زرشک های خوشمزه در مقام دوم است. شما در سفر خود به مشهد می تواند از تمامی مغازه های فروش خوراکی ، زرشک و زعفران تهیه کنید. به طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی( مجلسی) و اناری به فروش می رسد. زرشک در آشپزی ایرانی کارایی زیادی دارد و دارای خواص درمانی فراوانی است.


خشکبار مشهد
خشکبار نیز جزو سوغاتی های محبوب مشهد به حساب می آید. هنگامی که در خیابان های مشهد قدم می زنید با مغازه های متعدد خشکبارفروشی مواجه می شوید و همین شما را وسوسه به خرید آن می کند. خشکبار مشهد می تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. همچنین برگه های خشک شده هلو و زردآلو نیز زبانزد و محبوب مسافران است.


ادویه 7 قلم:
ادویه هفت قلم از سوغات بسیار محبوب برای مسافران مشهد است. ادویه هفت قلم شامل ادویه های زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل پر، زنجبیل، سماق، دارچین می شود. این ادویه ها با رنگ های گوناگون به صورت جدا شده در کنار هم قرار می گیرند و با این دسته بندی به فروش می رسند.


نبات و نقل:
نبات خوراکی است که همه ما ایرانی‌ها با آن آشنا هستیم و به یکی از خوراکی‌های محبوب ما تبدیل‌شده است و برای شیرین کردن چای و دم‌نوش‌ها از آن استفاده می‌شود. نبات کریستال‌های زیبایی است که از تبلور آب و شکر به دست می‌آید. نبات هم به‌صورت شاخه‌ای برای تزئین سفره عقد و هم به‌صورت چوبی برای مصرف خوراکی به فروش می‌رسد.
امروز در سطح بازارهای مشهد گونه‌های متفاوتی از نبات با ظاهرهای متفاوتی عرضه می‌شود. نبات زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و آویشن انواع مختلف نبات چوبی است که در بازارهای مشهد به فروش می‌رسد.
نقل فراورده دیگری از شکر است که مصرف آن در کنار چایی رایج است. امروزه نقل در طعم‌های گردویی، کاکائوی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفران عرضه می‌شود.


مهر و سجاده:
مهر و سجاده بدون شک از بهترین سوغاتی‌های شهرهای زیارتی است. انواع مختلف مهر و سجاده در بازارهای مشهد به فروش می‌رسد که بسیاری از سجاده‌ها از جنس ترمه و مخمل کاشان است. مهر در مشهد دربسته بندی‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شود.


انگشتر عقیق و فیروزه:
فیروزه‌تراشی و عقیق‌تراشی در خراسان رضوی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و زینت‌آلات ساخته‌شده با نگین این سنگ‌ها از محبوب‌ترین سوغاتی‌های مشهد است. نیشابور به‌عنوان شهر فیروزه شناخته‌شده است و بسیاری از فیروزه‌های مشهد از نیشابور تامین می‌شود. مشهد به دلیل نزدیکی به نیشابور از گذشته محل تراش و عرضه فیروزه بوده است.


عطر:
یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد، عطر است. زمانی که وارد بازارهای مشهد می‌شوید، بدون شک با مغازه‌هایی با ویترین‌های رنگارنگ با تنوع زیاد عطرها مواجه می‌شوید. عطر مشهد یکی از محبوب‌ترین عطرهای این شهر است که معمولا در کنار جانمازها عرضه می‌شود. عطرهای شهر مشهد با رایحه‌های گوناگون ازجمله سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید به فروش می‌رسند.

منبع 1

منبع 2


[ بازدید : 87 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ آقای خشکبار است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]